archaika.pl sekcje archaika.pl rss
Hubble odkrył najmniejsze obszary ciemnej materii
Ciemna materia jest niewidzialną formą materii, która stanowi większość wszechświata i tworzy rusztowanie, na którym budowane są galaktyki. Chociaż astronomowie nie widzą ciemnej materii, mogą wykryć jej obecność pośrednio poprzez pomiar wpływu grawitacji na gwiazdy i galaktyki. Znalezienie najmniejszych formacji ciemnej materii poprzez poszukiwanie osadzonych gwiazd może być trudne lub niemożliwe, ponieważ zawierają one bardzo niewiele gwiazd.
2020-01-09 05:40
autor: Archaika
Korzystając z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a NASA i nowej techniki obserwacji, astronomowie odkryli, że ciemna materia tworzy znacznie mniejsze skupiska niż dotychczas sądzono. Badanie potwierdza jedną z podstawowych prognoz szeroko przyjętej teorii zimnej ciemnej materii.
Wszystkie galaktyki, zgodnie z tą teorią, powstają i są osadzone w chmurach ciemnej materii. Sama ciemna materia składa się z wolno poruszających się lub zimnych cząstek, które łączą się, tworząc struktury o masie od setek tysięcy razy większej niż masa naszej galaktyki Drogi Mlecznej, po grudki nie większe niż masa np. samolotu Boeing. (W tym kontekście zimno odnosi się do prędkości cząstek).

Polowanie na koncentracje ciemnej materii pozbawionej gwiazd okazało się trudnym zadaniem. Zespół postawił na osiem potężnych i odległych kwazarów (obszary wokół aktywnych czarnych dziur, które emitują ogromną ilość światła). Astronomowie zmierzyli, w jaki sposób światło emitowane przez tlen i gaz neonowy krążący wokół każdej czarnej dziury kwazara jest zniekształcane przez grawitację masywnej galaktyki na pierwszym planie, która działa jak soczewka powiększająca.
Korzystając z tej metody, zespół odkrył gromady ciemnej materii wzdłuż linii wzroku teleskopu do kwazarów, a także w pośrednich galaktykach soczewkowych i wokół nich. Stężenie ciemnej materii odkryte przez Hubble'a wynosi od 1/10 000 do 1/100 000 razy masa halo ciemnej materii Drogi Mlecznej. Wiele z tych małych gromad najprawdopodobniej nie zawiera nawet małych galaktyk, dlatego też nie można ich było wykryć tradycyjną metodą wyszukiwania wbudowanych gwiazd.

Osiem kwazarów i galaktyk ustawiono tak dokładnie, że efekt zniekształceń, zwany soczewkowaniem grawitacyjnym, wytworzył cztery zniekształcone obrazy każdego kwazara. Efekt jest taki, jakbyś patrzył w lustro domu rozrywki. Takie poczwórne obrazy kwazarów są rzadkie ze względu na prawie dokładne wyrównanie potrzebne między galaktyką pierwszego planu i kwazarem tła. Jednak w celu przeprowadzenia bardziej szczegółowej analizy naukowcy potrzebowali kilku zdjęć.

Obecność grudek ciemnej materii zmienia pozorną jasność i położenie każdego zniekształconego obrazu kwazara. Astronomowie porównali te pomiary z przewidywaniami, jak wyglądałyby zdjęcia kwazarów bez wpływu ciemnej materii. Naukowcy wykorzystali te pomiary do obliczenia mas niewielkich stężeń ciemnej materii. Aby przeanalizować uzyskane dane, naukowcy opracowali również złożone programy komputerowe i metody intensywnej rekonstrukcji.

Komentarze:
Więcej czytania :
2020-02-09 04:33
Miejsce zderzenia ma ponad 2,2 miliarda lat - około 200 milionów lat więcej niż jakiekolwiek inne podobne miejsce na Ziemi.
2020-02-09 04:12
Dziwne obiekty znalezione w centrum galaktyki nie przypominają niczego innego w Drodze Mlecznej.
2020-02-09 04:08
Nowy obraz ze statku kosmicznego Mars Express ESA pokazuje, jak piękny i opuszczony Mars może się wydawać. Podkreśla także niektóre naturalne procesy, które tworzą powierzchnię planety.
Misja Archaiki:
Kluczowym elementem naszej misji jest dostarczanie najnowszych faktów i informacji z nauki jak najszerszemu gronu odbiorców. Otrzymuj najnowsze posty na naszej stronie na Facebook lub przez kanał RSS
archaika.pl - Wszystkie prawa autorskie zastrzeżone